måndag 11 april 2016

STANSA UT former, bokstäver m m

Det finns flera stansmaskiner (die cutting machines) på marknaden. Alla har de ungefär samma förmåga att stansa ut figurer, former och t ex ord och bokstäver. Längst ned i inlägget, hittar du introduktionsfilmer till hur man kan använda BIG SHOT, Cuttlebug (engelsk handledning) och en elektrisk stansmaskin (engelsk handledning). Alla ovanstående stansmaskiner kan jobba med alla typer av stansmallar (tunna, halvtjocka och tjocka stansmallar).

Några olika märken är:
Big Shot (Sizzix) - vanlig, plus, pro
Cuttlebug (Provocraft)
Spellbinders
Xcut
Evolution
Cut n Emboss (Craftwell)Vagabond

    
  


Det engelska ordet för stansmall är die (dies i pluralis), och det är det som oftast används här i Sverige, när man pratar om just stansmallar.

Det finns flera olika företag som gör olika typer av stansmallar. Det finns t ex tunna stansmallar, halvtjocka stansmallar och riktigt tjocka stansmallar.

    

Man kan tänka som så, att ju tunnare stansmall - desto tunnare material måste användas. Och vice versa. Möjligheten att använda material som grungeboard, chipboard, kartong, tyg, läder, plast m m ökar, om du har en tjock stansmall från Sizzix (en så kallad bigz die (stansmall)).

Några av de olika företagen som tillverkar stansmallar är, bl a: 
American Crafts
Avery Elle
Bo Bunny
Cheery Lynn
CottageCutz
Couture Creations
CraftEmotions
Crafter's Companion
CreaLies
Die-Namics
Die-Versions
Echo Park & Carta Bella
Elizabeth Craft Design
Fancy that
Heidi Swapp
Idas magasin (svenska ord)
Impression Obsession
Joy Crafts
KaiserCraft
Lawn Fawn (matchande stämplar till vissa av formerna)
Lea-Bilities/Leane Creatief
Lifestyle Crafts (f d Quickutz)/We R Memory Keepers
Little B
Mandy's Dies (svenska ord)
Magnolia (DooHickey)
Marianne Design
Memory Box & Poppy Stamps
Momenta
My favourite things
Nellies Choice (Nellie Snellen)
Paper Smooches
Penny Black
Precious Marieke
Rox Stamps (svenska ord)
Sheena Douglass (matchande stämplar till vissa av formerna)
Sizzix (har både tunna, halvtjocka och tjocka stansmallar) (Tim Holtz - matchande stämplar till vissa av formerna)
Spellbinders
Tattered Lace
Taylored Expressions
Technique Tuesday
Tonic Studios
Ultimate Crafts
Wild Rose Studio
Xcut
Yvonne Creation

Här är några av mina alster, där jag har använt olika typer av stansmallar:



  
  

  ^


Handledning till hur jag använder Big Shot, 2011;

Big Shot, 2016;

Embossingfoldrar och precision plate:



ATT STANSA UT FORMER MED INTRIKATA STANSMALLAR:



ATT STANSA UT MED CUTTLEBUG
(engelsk handledning) - jag har inte kvar min Cuttlebug, så jag kan inte göra någon svensk film.



ATT STANSA UT MED EN ELEKTRISK STANSMASKIN - EBOSSER
Jag har inte kvar min Ebosser, så jag kan inte göra någon svensk film.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar